Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Bedrijfswagens in 2025: sociale en fiscale gevolgen

In 2021 nam de regering een reeks maatregelen om naar een meer ecologische mobiliteit te evolueren. Doel: de fiscale voordelen voor nieuwe bedrijfswagens die niet koolfstofneutraal zijn geleidelijk afschaffen zodat ze tegen 2026 uit het park verdwijnen. Welk sociaal en fiscaal stelsel is drie jaar later van kracht?

Sinds juli 2023 zijn nieuwe fiscale en sociale regels van toepassing voor bedrijfswagens die niet koolstofneutraal zijn.  

De twee belangrijkste wijzigingen die op die datum hebben plaatsgevonden, zijn: 

  • De beperkte fiscale aftrekbaarheid voor benzine- of dieselwagens 

  • De verhoogde solidariteitsbijdrage voor alle wagens 

Heb je nog vragen over het fiscale en sociale regime voor de bedrijfswagens? Neem dan contact op met je Securex Legal Advisor op het volgende e-mailadres: myHR@securex.be

Geleidelijke afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid voor benzine- en dieselwagens 

Vanaf 2025 (aanslagjaar 2026) zal de fiscale aftrekbaarheid voor wagens met benzine- of dieselmotor, aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, beginnen dalen, om tot nul herleid te worden in 2028.  

Concreet zal de aftrekbaarheid beperkt worden tot: 

  • 75% in 2025 

  • 50% in 2026 

  • 25% in 2027 

  • 0% in 2028 

Tijdens deze overgangsperiode zullen de aftrekbaarheidspercentages die hoger zijn dan de bovenstaande waarden worden teruggebracht tot deze maxima. De huidige minimale aftrekbaarheidspercentages van 50% (of 40% voor voertuigen met een CO2-uitstoot hoger dan 200 g/km), zullen niet meer van toepassing zijn. 

De aftrekbaarheidspercentages van de beroepskosten vind je in de overzichtstabel die je kan downloaden op deze pagina. 

Schematische voorstelling 

Voertuigen besteld

Vóór 1/7/2023

Tussen 1/7/2023 en 31/12/2025

Tussen 1/01/2026 en 31/12/2026

Vanaf 1/1/2027

Voertuigen zonder nuluitstoot  

Oude aftrekbaarheidsregeling:

Aftrekbaarheid geleidelijk verminderd (vanaf inkomstenjaar 2025)

 

 

Geen recht meer op aftrek

Voertuigen met nuluitstoot

 

 

100% aftrekbaar

Aftrekbaarheid geleidelijk verminderd (vanaf inkomstenjaar 2027)

Voertuigen besteld vóór 1 juli 2023 

Voor voertuigen die reeds in gebruik of ter beschikking gesteld waren, of die werden aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 juli 2023, verandert er niets. Met andere woorden, de oude aftrekbaarheidsregels blijven behouden voor deze voertuigen. De kosten die verband houden met deze voertuigen blijven dus aftrekbaar.  

Voertuigen besteld tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 

Voor voertuigen met nuluitstoot die werden aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 blijven de oude aftrekbaarheidsregels van toepassing tot 1 januari 2025. De oude aftrekbaarheidsregeling blijft dus tijdelijk behouden. Vanaf 1 januari 2025 daalt de aftrekbaarheid dan met 25% per jaar (zie hierboven).  

Voor oplaadbare hybride voertuigen aangekocht na 1 januari 2023 is de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten reeds met 50% gedaald sinds 1 januari 2023. De elektriciteitskosten van deze voertuigen blijven echter gebonden aan de gewone beperking van de aftrekbaarheid. 

Deze maatregel heeft uiteraard tot doel het gebruik van de elektrische motor van deze hybride voertuigen aan te moedigen.

Voor meer informatie: ”Plug-inhybrides duurder vanaf 2025?” 

Vanaf 2027 wordt de fiscale aftrekbaarheid van de kosten die verband houden met elektrische wagens aangekocht na 31 december 2026 eveneens geleidelijk verminderd. 

Voertuigen besteld vanaf 2026 

Voor voertuigen met een CO2-uitstoot hoger dan nul die worden aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2026, zal er geen recht op aftrek meer zijn. 

Met andere woorden: vanaf 2026 moeten nieuwe voertuigen koolstofneutraal zijn opdat de beroepskosten die voortvloeien uit het gebruik ervan fiscaal aftrekbaar zouden zijn. 

Dit betekent geenszins dat het verboden zal zijn een voertuig met fossiele verbranding of een hybride voertuig te gebruiken (“full hybrides” of “plug-in hybrides”). Wel zal de aftrekbaarheid van de beroepskosten die resulteren uit het gebruik of de terbeschikkingstelling van deze voertuigen geleidelijk worden verminderd, en vervolgens volledig afgeschaft

Een hogere solidariteitsbijdrage sinds 1 juli 2023 

De hierboven voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de fiscaliteit van de bedrijfsvoertuigen. De wetgever heeft echter ook aanzienlijke meerkosten ingevoerd op sociaal vlak (RSZ). 

Om de vergroening van het autopark te versnellen, is de solidariteitsbijdrage immers gevoelig gestegen sinds 1 juli 2023. 

Enerzijds werd het niet-geïndexeerde bedrag van de minimale solidariteitsbijdrage verhoogd voor alle bedrijfswagens besteld vanaf 1 juli 2023. Deze stijging zal echter pas van toepassing zijn vanaf januari 2025.

Op dit moment is het niet-geïndexeerde bedrag voor de minimumsolidariteitsbijdrage 20,83 euro. Vanaf 1 januari 2025 zal dit niet-geïndexeerde minimumbedrag als volgt verhoogd worden:

Vanaf

Nieuw niet-geïndexeerd bedrag

1 januari 2025

23,41

1 januari 2026

25,99

1 januari 2027

28,57

1 januari 2028

31,15

Anderzijds werd de solidariteitsbijdrage sinds 1 juli 2023 vermenigvuldigd met een bepaalde factor, die jaarlijks stijgt. Het gaat om de volgende factoren:  

Vanaf 

Solidariteitsbijdrage vermenigvuldigd met een factor 

1 juli 2023 

2,25 

1 januari 2025 

2,75 

1 januari 2026 

4,00 

1 januari 2027 

5,50 

Dit zijn belangrijke meerkosten voor de werkgever die niet van toepassing zijn op bedrijfswagens aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 juli 2023. Voor deze voertuigen is het basisbedrag geïndexeerd, maar niet vermenigvuldigd.   

Bron